Friday, 31 December 2010

kalau lah kau di tempat mereka

Salam seantero malaya dan tahniah pasukan bola sepak kebangsaan. Kemenangan cukup bermakna buat semua. Mungkin ini hadiah tahun baru untuk semua. Tapi tak ada apa pun yang kita dapat kecuali kebanggaan. Oh, ada lagi selain tu, kita dapat cuti umum. Tapi masih lagi tak ada kesan bagi aku. Cuti aku masih lagi tidak bermakna. Cuti umum bukan lah cuti untuk aku. Kalau cuti pun seperti selalunya biasa pengisian cuti aku tidur, kalau tak dirumah di dalam pawagam pun boleh. Itu sahaja lah hiburan aku semenjak dua menjak ni. Aku begitu mengharapkan kerja aku sekarang ini menjadi suatu kenangan secepat mungkin. Aku mengimpikan pekerjaan yang baru sebagai hadiah tahun baru aku. Aku hanya mampu memohon semoga dimakbulkan oleh nya. Aku pun mengharapkan kan kau berdoa untuk kebahagian kau dan aku ye. Tapi siapa tahu kehidupan aku sekarang ini dapat aku ceritakan kepada cucu aku bila aku sudah jadi datuk yang kaya. Datuk ye bukan dato'. Sempena tahun baru ni tolong lah ye jaga tingkah laku kau. Aku tak mahu la bila september nanti ada lagi jasad kecil yang akan disampahkan. Kasihani lah mereka. Kalau lah kau di tempat mereka.

Wednesday, 22 December 2010

aku nak tanya kau!

eh kau. kau ada awek tak? awek ni memang tak boleh ada kan sebenarnya. takkan kau tak tahu kenapa tak boleh. kalau kau jadi aku, nanti mesti kau tahu kenapa ada awek tu tak boleh. aku pun dah memang rasa tak mahu ada awek. tapi, aku punya keinginan untuk hidup bersama pilihan hati aku, seperti mana insan lain. fitrah manusia. tapi sejarah buat aku fikir tak kira siapa dia nanti, jika dia ditakdirkan untuk aku, aku akan terima. terima kasih kepada yang membentuk fikiran aku untuk jadi sebegitu. namun ada yang kata, kalau kita mahu dia tapi kita diam sahaja maka kita dan dia takkan ke mana. ada betul katanya. namun nak hidup dengan anak orang ni kena ada modal lah. bukan setakat seguni beras sekilo ayam modalnya. kalau ada modal, mahu je aku sunting bunga kat taman tu. bukan sekuntum, bukan dua kuntum, bukan tiga kuntum tapi empat kuntum aku nak. tapi kalu mampu lah. ah! tapi itu pastinya takkan berlaku. aku tak mahu berdosa kalau tak mampu nak berlaku adil. sekarang hidup aku belum lagi statik. ke hulu ke hilir mencari tapak yang utuh. mencari modal di samping mencari si dia yang sesuai. andai kata si dia muncul sebelum modal dan tapak aku kukuh. selain berdoa apa lagi yang perlu aku buat? itu yang aku nak tanya kau.

Thursday, 9 December 2010

positive

+
apa benda kita buat kena positif. posif dalam apa jua yang kita buat!

Tuesday, 7 December 2010

hijrah

niat dah aku pasang. hanya menunggu pelaksanaannya. berubah. berhijrah. terus aku cuba walaupun payah. setiap hari. dosa silam yang tercalit tidak dapat aku lupa. siapa aku untuk mengubah masa lampau. hanya masa hadapan yang mampu aku cipta. hidup dibayangi kegelapan amat payah. setiap hari aku mengenang dia, bukannya Dia. namun aku tetap mengagah untuk berjumpa Dia. ah, sudah. yang lepas biar lepas. biar! yang menunggu di hadapan. tunggu nanti lah dengan sabar semoga kita akan berjumpa sayang.

Wednesday, 17 November 2010

pengorbanan

Hidup. Selalu kena berkorban samada untuk negara, bangsa dan yang paling penting agama. Berkorban dalam apa apa hal pun adalah ibadat. Bukan korban lembu je dapat pahala, janji dengan niat yang betul dan diredhai-Nya. Tapi selalunya aku perlu berkorban keinginan aku untuk balik kampung merayakan aidil adha bersama sama keluarga. Selalu tak berkesempatan untuk pulang. Dalam masa lima tahun kebelakangan ni dua ke sekali je kot aku aku balik untuk beraya dengan keluarga. Ada ada je urusan yang tak dapat nak elak masa cuti raya haji. Raya haji kali ni pun sama. Tak pe lah. Aku rela berkorban. Last raya haji yang aku sambut dengan family pada tahun 2007. 2 ekor lembu tumbang tahun tu kat belakang umah. Hem, seronok. Tapi yang paling penting dapat menunaikan ibadat tu dengan sempurna insyaAllah. Tapi tahun ni tak terasa sangat walaupun tak dapat balik sebab tak de lembu ditumbangkan tahun ni kerana rumah nenek dalam proses pembinaan. So, tak ada ruang dan kesempatan tahun ni. Sebelum ni, pagi raya aku ada kawan kawan kat hostel tapi tahun ni pagi raya aku duk sorang sorang je. Sebak gak kadang kadang masa tengok gambar kaabah kat tv. Teringat kat family dan terasa juga ke ingin ke tanah suci. Pasang niat awal awal lah kan. InsyaAllah dapat pergi. Tapi sebelum aku pergi aku nak hantar mak dan ayah aku ke sana dulu. Tu niat aku. Moga tercapai. Berbalik cerita raya qurban tahun 2007. Aku ada tangkap video sewaktu orang melapah daging lembu dan malam tu ada anak kawan pak cik aku tengok video tu sebab dia tak ada masa orang melapah lembu pagi tu. Subhanallah. Dia terperasan bahawa ada secara kebetulan tertera kalimah Allah pada badan lembu tersebut. Ia terhasil dari lebihan daging yang melekat kat belulang tu. Video tu tak jelas sangat tapi menampakkan kalimah agung itu. Video tu tak bekesempatan aku nak upload sekarang. Lain kali jela aku upload lah. Next post mungkin. Selamat hari raya aidil adha. Semoga kita semua dirahmati-Nya.

Monday, 8 November 2010

pilihan

ah! tensi. hari hari ada ada je pilihan yang perlu di buat. sakit otak aku. kenapa perlu ada pilihan ha? em. bukan aku takut untuk memilih tapi aku takut akibat salah memilih. setiap keputusan boleh di buat dalam masa satu saat je. tapi bahana dari keputusan mungkin selamanya. aku perlukan yang terbaik. atau aku perlu kan hanya yang aku perlu. jika lebih atau terbaik itu adalah bonus. tidak siapa yang boleh membantu aku kecuali yang Esa. istikharah...

Saturday, 30 October 2010

MENANG!

the red warrior

pahlawan merah!

ah! tak dapat nak ke stadium. tensi tensi tensi! jasad aku kat depan tv kedai mamak, tapi semangat aku di stadium bukit jalil. gomo kelate gomo. biar mene tuh sek kito!

Sunday, 24 October 2010

hanya biasa tidak istimewa

bertuah lah kita. sempurna anggota. sempurna akal. sempurna seperti yang lain. namun kadang kala perasaan tidak cukup ada. itu kerana kita tidak atau terlupa mensyukuri nikmatnya. pernah kah kita melihat insan yang kurang bertuah? pernah kah kita bayang kan jika kita di tempat mereka? ingat lah kawan. mereka sebenarnya lebih bertuah dari kita di sisiNya. jika mereka tidak berkemampuan untuk bercakap maka mereka tidak akan mengumpat. jika mereka tidak mampu melihat maka mereka tidak melihat sebarang maksiat. begitu juga jika mereka tidak mampu mendengar. mereka adalah istimewa kerana kita hanya lah biasa. sesungguhnya tuhan lebih sayang kan mereka. hingga kan aku terfikir alangkah baiknya jika aku seperti mereka. terjaga dari fitnah dunia fana ni. 4 hari aku berkomukasi dengan kanak kanak istimewa memberi seribu pengajaran kepada aku. bertugas sebagai fasilitator special science day di pusat sains negara telah menggerakkan minda aku yang beku. perasaan gembira kerana dapat menceriakan gologan istimewa memang sukar untuk di gambar. melayan kerenah kanak kanak istimewa begitu menguja andrenalin ku. kadang payah tapi seronok tetap dirasa. secara bukan manual nya aku jadi ketagih mahu melayan anak anak kecil . mahu jadi guru lah. ah! atau pun aku sudah bersedia untuk jadi bapa mungkin. hahaa.

Wednesday, 20 October 2010

nur kasih

ke kanan bukan ke kiri pun bukan,
di tengah tengah pohon mengkudu,
emel jangan facebook pun jangan,
bersama sama menanggung rindu.

pantun ni aku petik dari brother in-team semasa diorang buat persembahan kat UM malam semalam sebelum diorang mempersembahkan lagu nur kasih. beliau cakap beliau dapat pantun ni dari seorang ustaz yang menjawab pertanyaan seorang muridnya yang tak dapat menahan rasa cinta nya terhadap seorang wanita. masyaAllah, kalau la dari dulu lagi aku sedar akan hakikat ini. alangkah baik nya. namun aku menadah tangan tanda syukur kerana aku sedar hakikat ini walaupun sudah agak terlambat. namun, aku rasa tidak salah sekiranya sekali sekala aku bertanyakan khabar mereka kan? kan? kan?

aku sebenarnya nak buat posting pasal rock kapak. sebab kadang kadang aku rasa muzik zaman pak cik aku muda muda ni ada die punye roh tersendiri. tiba tiba kan. aku pun terasa nk simpan rambut panjang panjang macam pak cik aku buat. tapi next time je lah cite eh. ayah aku? oh ayah aku tak macam pak cik aku. dia dari muda lagi berkopiah.he. tapi pak cik aku sekarang pun berkopiah. surau pun dah jadi rumah kedua beliau. insyallah aku pun menyusul nanti di belakang mereka. haaa.

Monday, 20 September 2010

serikandi rimu

aku bangun lewat pagi. selepas sarapan aku duduk berehat sambil melarakan diri di sesawang. dalam tak semenanya ayah aku yang berada berhampiran menegur aku kerana halwa telinga yang sedang aku dengar. beliau tertarik dengan nama Rabiatul Adawiyah lagu garapan suara lunak kumpulan In Team yang menjadi lagu latar pada waktu pagi ini. ayah memberitahu aku bahawa Rabiatul adawiyah seorang serikandi yang agung. sejuta kepayahan dilaluinya dalam mengejar keredhaan Allah. miskin diperhambakan. namun hatinya tetap utuh dihadapanNya. ayah terus bercerita. aku mendengar dia dan hanya mengiakan sahaja. bukan aku tidak suka. tapi aku... telah aku dengarkan lagu dengan nama serinkandi serikandi Islam. Rabiatul Adawiyah. Halimatus Saadiah. Balqis. Siti Khadijah. Sumaiyyah dan Ainul Mardhiah. ayah dah berlalu. aku mengamati bait lagu sambil mengingati ceritera mereka. Halimatus Saadiah mengingatkan aku ibuku di dapur. pengorbanan ibu teramat besar. walaupun hanya ibu susuan apatah lagi ibu kandung. Balqis pula membuat aku terpana. kisahnya telalu hebat. pengorbanan dan jasa Siti Khadijah pula tidak ternilai di sisiNya. ketabahahan Sumaiyyah pula tidak ada bandingan. dan aku pula terlalu mengidamkan Ainul Mardhiah. serikandi serikandi ini telah membuktikan kemuliaan kaum hawa. walau mereka bukan nabi dan rasul. namun mereka juga bukan firaun yang datang dari kalangan lelaki. kau kata wanita lemah. tapi nanti kau tahu siapa kau lelaki tanpa mereka. kecintaan mereka terhadap tuhan terlalu agung. aku cemburu. aku juga mahu cinta sepeti mereka. aku pernah sesat. tunjukkan aku jalan menujuMu. anugerahkan lah aku cinta agungMu di samping cinta dunia ciptaanMu. masih adakah Rabiatul Adawiyah, Halimatus Saadiah, Balqis, Siti Khadijah dan Sumaiyyah untuk aku. walau aku tidak pantas untuk mereka namun aku hanya memohon dariMu. sebelum berlalu ayah terus bercerita. aku mendengar dia dan hanya mengiakan sahaja. bukan aku tidak suka. tapi aku menahan teriakan hati kecil dan cuba menghilangkan manik halus di pinggir mata kecilku. jangan tanya kenapa.

Tuesday, 14 September 2010

satu dekad semacam semalam

*ain's photo
kita saling mengenali untuk mengenali dunia. kita berlari berkejaran di laman sekolah. kita ponteng kelas mandi tasik. kita maki memaki tidak sedar diri. kita kena maki tak siap kerja rumah. kena rotan kena cubit bila salah. adab belajar jadi pandai. satu dekad berlalu. semua dah jauh berubah. hanya secebis dahulu pada masa kini. ada haluan sendiri. tidak ada masa mengenang cerita dulu. cerita yang dirindui di luar sedar. mana pun kita pergi ingatan tetap ada walau rupa dan nama dilupa. indahnya dikenang bila dunia telah kita kenali.

Sunday, 12 September 2010

siapa kamu?

sejak akhir ini aku rasa rajin je nak update blog ni. tak tahu kenapa. budak pemalas ni dah jadi rajin. walhal aku main tulis je tanpa apa apa perkara menarik yang nak aku tulis. aku pun sebenarnya tak pasti apa tujuan aku menulis. adakah sebab untuk aku memberi perkhabaran aku kepada seseorang? ada logiknya tapi tak relevan lah sebab tu. sebab orang lain pun ada blog? aku mula layan menulis ni dah lama. sejak kawan aku baru sekor dua je ada blog. tapi sebab yang aku rasa paling menjadi sebab aku menulis ni adalah untuk bacaan aku dan keturunan aku nanti. macam kelakar tapi sebab tu lah aku menulis ni. kalau aku tulis di buku buat diari macam perempuan pulak. tak pun buku hilang je nanti. lagipun aku tak pernah pun ada diari. jadi blog ni lah tempat aku buat tanda perkara perkara yang terjadi dalam hidup aku. dan perkara ni yang aku mahu ingat. jadi tak semua lah isi blog ni adalah diri aku. boleh dikatakan sebahagian je lah aku ada kat sini. aku pun ada perkara yang aku mahu lupakan. jangan cakap kau baca blog aku kau kenal aku. kalau kau nak kenal aku kau bagitahu lah aku siapa kau yang baca blog aku ni? supaya aku boleh update pasal kau dan kau update pasal aku. supaya kita lebih akrab. aku tahu kau baca blog ni walaupun tulisan aku bukan untuk kau atau mungkin untuk kau. kau boleh tinggalkan pesanan kau kat chatbox aku. tak pun kau komen je tulisan aku. aku tak paksa tapi aku hanya mahu tahu kamu siapa?

Thursday, 9 September 2010

hari-hari hari raya!



بيلا تکبير راي برݢيم
هاري کمنڠن اومت برڤواسا
ݢنڠن ايرمات مڠوسيق جيوا
امڤون معاف دڤينتا




سلامت هاري راي عيدالفطري, معاف ظاهير دان باطين. إخلاص دري محمد عليم عبدالله

Saturday, 4 September 2010

dialog dua gadis jadian

Pengkid,iaitu wanita yang berpenampilan dan mempunyai gerak laku serta naluri seksual seperti lelaki, dan lelaki yang menyerupai wanita (maknyah/ pondan) samada dari segi pakaian ,penampilan dan gerak laku serta naluri seksual seperti wanita adalah HARAM di sisi Islam.

Sabda Rasulullah SAW :

عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال ، المترجلات من النساء
Maksudnya : Daripada Ibn Anas r.a berkata Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita
(HR al Bukhari)

Sabda Rasulullah SAW

عن أبي هريرة رضي الله عته قال : لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجل يلبس لبسة المرأة ، والمرأة تلبس لبسة الرجل

Maksud : Daripada Abi Hurairah r.a berkata :Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan perempuan yang memakai pakaian lelaki.
(HR Abu Daud)

*Portal rasmi fatwa Malaysia

Ramadhan hampir melabuhkan tirainya. So, raya dah dekat lah kan. Semua sibuk tanya baju raya kau warna apa? Em, aku belum beli lagi baju raya lah. Warna dia pun aku belum decide. Aku memang selalu je macam ni. Suka kerja last minit. Baru ada thrill. Tapi sekarang mood raya aku belum sampai lagi sebab aku tengah meluat tengok ragam manusia iaitu hidupan bertulang dan daging yang bertopengkan kulit. Memang sikap manusia kalau ada perkara dah jelas kebenarannya, tapi mereka masih boleh buat buat tak nampak. Celik lah selagi mata kau berfungsi! Jangan sampai anu kau masuk dalam botol baru kau nak menyesal.

s : jom mak blanje buka puasa.. lepas tu bleh shoping sambil usha janz kat mall
a
: i tak ley puase ari ni nokss.. takpe i temankn u ols jee.. bole cuci mata

s
: meletoppp! mak sukee merk berbaju kurung pagi raya. kompemm sentap puki
a : ni la gaya wanita soleh noks... baru habis janzz kite grabb.melepas kau puki

Friday, 27 August 2010

the stripes, the moon and the star.

this is the land where we born.
the land where we learn.
where we were up.
and where we were down.
no matter what.
we are ready to strike.
come and shout it out loud.
that we are proud.
to fly our nation's heart.
hold the pride of us.
and all the memory will last.
because this land is ours.
and always be ours.
happy indiepunkdance day lads!

Sunday, 22 August 2010

tolong ingatkan aku

aku tak pernah dapat menghafal sifir 1 hingga 12 seperti mana kawan-kawan aku di bangku sekolah rendah. walaupun begitu. alhamdulillah zaman sekolah rendah aku berjaya. zaman sekolah menengah pula aku jadi lebih pasif. berprofil rendah. walaupun begitu. aku masih agak berjaya. sehinggalah kehidupan selepas sekolah menengah yang aku rasakan memang aku tidak berjaya. aku rasa aku tahu di mana silapnya. aku rasalah. hakikatnya, tuhan saja yang tahu. aku semakin pelupa. hingga aku terlupakan Dia dan dia.

aku lupa. tolong ingatkan aku.

Jangan disusun kata-kata penamat
jangan disebut baris ayat keramat
biar lenyap diserap sunyi
biar senyap yang tak menyepi

tolong ingatkan aku
kisah kau tersedar
dengan saku penyeluk masa

Mari patahkan papan markah lama
mari padamkan buku tiga lima
biar luka sembuh sendiri
biar lupa dimakan hari

tolong ingatkan aku
kisah kau tersedar
dengan saku penyeluk masa
kau dampingi aku
setiap detik jantungku berdetak
setiap nota jiwaku berlagu-lagu

bila marah merasuk minda
kecewa menyelubungi jiwa
aku lupa

tolong ingatkan aku
kisah ku tersedar
dengan kasih memeluk rasa
ku teringatkanmu
setiap detik jantungku berdetak
setiap nota jiwaku berlagu-lagu

tolong ingatkan aku kisah kita
tolong ingatkan aku
kisah ku tersedar
dengan kasih memeluk rasa

tolong ingatkan aku
kisah kita
ana raffali

Monday, 9 August 2010

Istiadat Konvokesyen Universiti Malaya 2010

Penganugerahan Ijazah Sarjana Muda
Sarjana Muda Sains

Bahagian Kelima
Rabu, 04 Ogos 2010, Petang

Pro-Cansellor
Tan Sri Dato' Seri Siti Norma Binti Yaakob

Syukur alhamdulillah. Terima kasih kepada ibu ayah dan keluarga, kawan-kawan, warga universiti dan semua. Akhirnya pengajian ijazah aku tamat, bergelarlah aku seorang siswazah Universiti Malaya. Kolej kediaman kesebelas (KUAZ), Kolej kediaman ketiga (Kurshiah) dan Kolej kediaman kelima (Dayasari) dalam kenangan. Fakulti Sains dan Fakulti Sastera dan Sains Sosial dalam ingatan. Jabatan Geografi di lubuk fikiran. Universiti Malaya sentiasa di hati.

ILMU PUNCHA KEMAJUAN

Monday, 26 July 2010

jilid seterusnya







sibuk. tak sempat nak story mory lagi.haks. ^^y

dosa & pahala diberikan buku baru.






p/s: ada kehendak kemahuan baru!

Sunday, 18 July 2010

hanya ingin kau tahu

aku jiwang ke?
lantaklah. perasaan aku. bukan perasaan kau. aku manusia biasa. ingin mencintai. ingin dicintai. tapi aku pasti. aku mahu cinta suci. diredha Ilahi. cinta yang agung. selepas cinta aku kepada tuhan dan rasul aku. selepas cinta kepada ibu bapa aku. cinta suami isteri. bukan cinta kekasih. walau diluar mampu aku. kau pun tahu. aku cuba mengenali. itu pun aku tak mampu. aku tak tahu mahu kau. mahu aku? kau tak peduli. dan ceriteranya seakan begini:::...

Ku telah miliki
Rasa indahnya perihku
Rasa hancurnya harapku
Kau lepas cintaku

Rasakan abadi
Sekalipun kau mengerti
Sekalipun kau pahami
Ku pikir ku salah mengertimu

Aku hanya ingin kau tahu
Besarnya cintaku
Tingginya khayalku bersamamu
Tuk lalui waktu yang tersisa kini
Di setiap hariku
Di sisa akhir nafas hidupku

Walaupun semua
hanya ada dalam mimpiku
Hanya ada dalam anganku
Melewati hidup

REPVBLIK

ya Allah berikan aku pentunjukMu.
berikan aku kejayaan di jalanMu.
kurniakan aku kebahagiaan yang Engkau redhai di dunia dan akhirat.
amin.

Tuesday, 13 July 2010

gelap cermin mata hitam aku

Penglihatanku?
Sentiasa di hadapanku.
Pendengaranku?
Di sekelilingku.
Rasaku?
Seluruh badanku.
Berlariku?
Ke arah kamu.
Masa depanku?
Jangan tanya dulu.
Kejadianku?
Dari Tuhanku.
Sesuatu? Tak siapa tahu. Tindakanku? Di luar kawalanku. Pilihanku? Aku pun tak tahu. Pemikiranku? Berlainan dengan kamu. Hidupku? Perjudikan diriku. Bangunku? Bukan kerana kamu. Jatuhku? Kerana diri aku. Silapku? Kau yang tahu. Pengalamanku? Lebih dari itu. Ketulusanku? Sedikit untukmu. Kasihku? Bukan untukmu. Cintaku? Pastinya bukan kamu...

Thursday, 24 June 2010

hidup mesti diteruskan!

susah! semua perkara dihadapan aku sekarang kabur. aku seakan si buta yang mampu melihat. seumpama si kudung yang mampu berlari. seperti si bisu yang mampu menyanyi. namun! aku bersyukur kerana jasad aku sempurna. tapi aku merasa jiwa aku gelita tidak bercahaya. bantu aku! agar aku mampu melihat, berlari dan menyanyi di persimpangan cahaya yang terang benderang...

Monday, 21 June 2010

the secret is no secret

kau dah tahu?
aku yang bagitahu?
aku dah tahu?
kau yang bagitahu?
kau tak tahu?
aku yang tak bagitahu?
aku tak tahu?
kau yang tak bagitahu?
kita yang buat tak tahu!

Tuesday, 15 June 2010

Istiadat Pentauliahan Diraja Pegawai Kadet Palapes IPTA Ke-29


Sabtu, 12 Jun 2010
29 Jamadilakhir 1431

Alhamdullilah akhirnya semua selamat. Susah payah aku bertahan dalam masa 3 tahun akhirnya membuahkan hasil. Pada harijadi, kami semua masuk padang kawad seawal pukul 6.45 pagi. Selepas perbarisan selesai kami terus ke dewan watikah untuk menerima watikah tauliah Yang diPertuan Agong yang diwakili kepada Raja Muda Perlis. Majlis tamat pada tengah harinya, dan selepas itu pula kami menghadiri majlis perjumpaan dengan menteri pertahanan. Pada sebelah malam pula, kami terlibat dengan commball. Terima kasih daun keladi kepada pasangan aku yang sudi menemani aku ke makan malam tersebut. Terindah! Tak lupa juga kepada semua pegawai muda, Leftenan Muda Mohamad 'Alim bin Abdullah PSSTLDM mengucapkan tahniah kepada anda semua!

ILMU PEMANGKIN KELESTARIAN KEDAULATAN NEGARA

Thursday, 27 May 2010

Bakal pegawai

Aku rasa aku sibuk. Tapi aku still ada masa untuk main-main. Hem.. Tak pernah nak serius dalam apa yang aku buat. Belajar pun macam ala kadar je. Walau apepun result dah nak keluar.. Grad atau tak. Walahualam. Banyak yang berlaku tapi tak pernah sempat aku nak ceritera kan kat sini. Sekarang dalam mode ketenteraan. Terpaksa layan walaupun penat yang tahap abang kepada dewa. Demi pentauliahan. Insyallah berjaya kelak!

Monday, 5 April 2010

A Rabbit's Thesis

I got this on the net while finishing my thesis and it really caught me. Enjoy it!


One sunny day a rabbit came out of her hole in the ground to enjoy the fine weather. The day was so nice that she became careless and a fox snuck up behind her and caught her."I am going to eat you for lunch!", said the fox."Wait!", replied the rabbit, "You should at least wait a few days.""Oh yeah? Why should I wait?""Well, I am just finishing my thesis on The Superiority of Rabbits over Foxes and Wolves.""Are you crazy? I should eat you right now! Everybody knows that a fox will always win over a rabbit.""Not really, not according to my research. If you like, you can come into my hole and read it for yourself. If you are not convinced, you can go ahead and have me for lunch.""You really are crazy!" But since the fox was curious and had nothing to lose, it went with the rabbit. The fox never came out.A few days later the rabbit was again taking a break from writing and sure enough, a wolf came out of the bushes and was ready to set upon her."Wait!" yelled the rabbit, "you can't eat me right now.""And why might that be, my furry appetizer?""I am almost finished writing my thesis on The Superiority of Rabbits over Foxes and Wolves."The wolf laughed so hard that it almost lost its grip on the rabbit."Maybe I shouldn't eat you. You really are sick...in the head. You might have something contagious.""Come and read it for yourself. You can eat me afterward if you disagree with my conclusions."So the wolf went down into the rabbit's hole...and never came out.The rabbit finished her thesis and was out celebrating in the local lettuce patch. Another rabbit came along and asked, "What's up? You seem very happy.""Yup, I just finished my thesis.""Congratulations. What's it about?""The Superiority of Rabbits over Foxes and Wolves.""Are you sure? That doesn't sound right.""Oh yes. Come and read it for yourself."So together they went down into the rabbit's hole. As they entered, the friend saw the typical graduate student abode, albeit a rather messy one after writing a thesis.The computer with the controversial work was in one corner. To the right there was a pile of fox bones, to the left a pile of wolf bones. And in the middle was a large, well-fed lion.

The moral of the story:
  • The title of your thesis doesn't matter.
  • The subject doesn't matter.
  • The research doesn't matter.
  • All that matters is who your advisor is.

Saturday, 3 April 2010

'KELAJUAN'

The Amazing Race Varsity
Venue: UM and Lembah Klang
Organiser: Persatuan Sains Sukan UM
Date: 3 April 2010
1st prize: RM 2000


Ehem! Dalam kesibukan di minggu akhir kuliah ni sempat lagi aku join xplorace ni. Padahal thesis nk submit minggu depan pun belum siap lagi. 2 minggu lagi plak final exam.. Tapi team 'KELAJUAN' yang dari dari Badi, aku, Dot, dan Adib join gak xplorace ni. Dah la kami register lambat, pergi tempat pertandingan pun lambat gak. Nasib baik diorang tak mula lagi masa kitaorang sampai kat pusat sukan. First task kami kena buat perahu dengan pastik sampah, kotak dan selotape untuk seberangi kolam renang UM. Balut punya balut, jadila rakit yang tak boleh dinaiki. So, Adib pun berenang bawak rakit tu. Tapi jalan dah nak sampai hujung kolam tu, kaki dia plak krem. Sebab dia pijak lantai pengadil suruh Adib patah balik. So, aku pun ganti Adib berenang. Pancit pak cik berenang sebab tak warm up. Lepas tu lari pergi LRT untuk ke Pasar Seni. Kat Pasar Seni kami warna bendera Malaysia. Then, belari lagi ke Masjid Jamek. Kat sana kami kena hafal 2o tempat bersejarah dalam masa 10 saat. Sebab penat kami hanya ingat 3 je tampat tu. So, kami kena penalti 3minit X 17 = 51 minit sebelum dapat clue seterusnya. Lepas tu kami dapat clue kena pergi penjara pudu untuk jumpa Hang Tuah. Task kami kat sana kena cari 3 org berlainan bangsa untuk baca rukun negara depan hang tuah tu. Kami dapat cari brother melayu sorang, amoi sorang dan sorang lagi Adib upah bangla yang sedang buat constrution kat tepi jalan tu. Then, lepas tu kami pergi ke Maybank Kat Bukit Bintang. Task kami kena jual sebatang power bar dengan RM 10. Kami tak tau yang power bar tu sebatang rm10. So,kami jual 3 power bar dan 2 air kotak yang ada dalam goodie bag kami kat awek yang lalu kat situ dengan harga rm10. Lepas tu kami bergerak ke medan tuanku. Kat sana kami kena makan roti canai atau minum teh tarik kat kedai mamak. Lepas tu clue seterusnya kami kena pergi ke KLCC.Kami masuk petrosains dan buat task kat sana. Lepas tu terus gerak balik ke tasik UM untuk berkayak dan flying fox. Lepas tu kami kena pergi ke DTC dan kat sana la paling perit. Kami kena habiskan 2 batang roti perancis made in carefour yang keras lagi panjang dengan hanya minum sebotol air mineral kecik. Sembelit aku sebab roti. Selepas tu, kami mara ke task yang seterusnya iaitu mengira gelang getah dalam telur ayam cair. Kami berjaya mengira dengan tepat tapi satu badan kami bau telur ayam. Team kami adalah team kategori B yang pertama sampai di checkpoint terakhir dan task yang terakhir adalah membuat larian RM2000 dengan riangnya..hahaha... Kami dapat tempat pertama.
I like keLALAjuan!

Wednesday, 10 March 2010

Kepala otak berlumut

Annual camp dah lepas, fuhh. Lega! tapi yang tak bestnye kejap lagi ada test, pastu thesis pun dah terbengkalai. Asignment pun banyak, sakit kepala otak aku. Lecturer pun dah bising sebab lama aku tinggal kuliah. Tapi overall latihan ari tu memang best. Lifetime experience. Kadang terasa lucu bila ingat training navy dengan makcik dan pakcik pss, hahaha.. Sekarang kepala otak aku yang statik for the past 2 weeks perlu bergerak balik. Aku perlukan pelincir. Boleh guna K-Y jelly tak?

Tuesday, 23 February 2010

SuPr3m@cY 0105

Hahaa... Macam baru semalam je bila aku, naim and fahmin come up with the word "supremacy". Kalo korang nak tau, the word supremacy came from supreme coz we all very enthusiastic with the brand that time. Then, sampai sekarang perkataan tu jadi kenangan untuk kami semua. Bermula dengan group yang aku created kat friendster dan dimajukan oleh fahmin, supremacy terus maju di alam maya menuju ke facebook, then twitter dan akhirnya budak batch aku ada blog. Sek kito jange pecoh!(credit to pok ya). Geng, jangan lupa follow!

Sunday, 21 February 2010

Kembali pulang

Perjalanan hidup menuju satu destinasi yang pasti penuh dengan liku-liku. Langit pun tak selalu cerahkan? Pasti ada kalanya mendung ataupun hujan yang turun. Tapi yang lebih teruk adalah ribut petir yang melanda. Macam tu la jugak kehidupan, ada masa senang dan ada masa susah. Banyak masalah, dugaan dan cabaran. Jadi kena kuat dalam menghadapi semua tu. Perancangan penting, tapi yang lebih penting ada pelaksanaan rancangan tu. Orang kata, masih belum terlambat selagi wisel penamat belum dibunyikan. Jadi, bangun! Pergi basuh baju, kemas bilik dan study! Ini adalah pesanan untuk diri sendiri.

Thursday, 11 February 2010

Derita merindu

Kau katakan cinta gunakan akal
Bila aku gunakan
Kau yang menyangkal
Bagaimana nak kekal
Kau katakan cinta gunakan minda
Bila aku gunakan
Kau yang tak percaya
Bagaimana nak bahagia

Maafmu tak bererti
Kau mudah sesali
Berulang kali telah kau mungkiri
Manis mulut berjanji terpedaya lagi
Menanti biar terus didustai

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu
Tak ku kenal lagi engkau siapa

Dan aku cuba sedaya upaya
Telah ku usaha dengan sepenuh jiwa
Bagaimana hendak ku lupa
Bayangan wajahmu selalu di depan mata
Harum baumu masih dapat ku hidu
Bagaimana ingin aku membencimu
Jikalau setiap hari merindu
Sekiranya derita merinduimu
Itu sebenarnya bahagia
Aku pilih derita

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu
Tak ku kenal lagi engkau siapa

Mungkinkah esok atau lusa
Walau biarpun lama
Akan ku biar tiada
Ku tetap kan setia
Entah bila akan tiba
Sampai jua harimu yang sama
Esok seperti semalaman yang tak berubah

Kaulah tanda tanya
Kau tiada titik noktah
Ku dibuai mimpi lena
Dikejut igau semula
Kaulah tanda tanya
Kau tiada titik noktah
Ku dibuai mimpi lena
Dikejut igau semula

Seandainya kau berada di depan mata
Mudah untuk aku berkata-kata
Supaya dapatku melihat seraut wajahmu
Walaupun belum tentu kau mahu bertemu
Apalagi memandangku
Setelah ku turutkan segala kemahuan
Kau mainkan perasaan
Begitu mudah kau ucapkan
Terimalah saja kenyataan
Aku masih terkilan

Maafmu tak bererti kau mudah sesali
Berulang kali telah kau mungkiri
Manis mulut berjanji terpedaya lagi
Menanti biar terus didustai

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu
Tak ku kenal lagi engkau siapa

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu
Tak ku kenal lagi engkau siapa

Jika kau dapat memahami
Hati seorang perindu
Baru kau tahu derita hatiku
Jika suatu hari nanti giliran kau merindu
Baru kau ingat derita diriku
Segala yang berlaku bukan kemahuanku
Apa gunanya bahagia
Jikalau bahagia bersamamu
Hanyalah untuk sementara waktu
Aku pilih derita merinduimu

Maafmu tak bererti
Kau mudah sesali
Berulang kali telah kau mungkiri
Manis mulut berjanji terpedaya lagi
Menanti biar terus didustai

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu
Tak ku kenal lagi engkau siapa

Kaulah bahagia (bagiku)
Kaulah derita (bagimu)
Esok lusamu
Tak ku kenal lagi engkau siapa

-ahli fiqir-

Saturday, 9 January 2010

My first branula

2010. Permulaan tahun ni agak teruk bagi aku. Tapi aku percaya yang semua yang berlaku ada hikmahnya. Dan aku juga telah tahu salah satu daripada hikmah yang ada disebalik apa yang telah berlaku kepada aku. Pada malam tahun baru tu aku ingat, aku demam disebabkan penat melakukan kerja pada siang hari tu. Rupa-rupanya aku demam disebabkan perkara lain. Pada hari sebelum tu, semasa aku bangun tidur aku tengok ada kesan sengat yang kesannya macam gigitan semut di lengan kiri aku. Keesokan harinya pada 010110 aku demam, aku ingat demam biase je. Tapi kesan sengatan tu membesar. Pada mulanya aku ingatkan bisul, sedangkan seumur hidup aku ni aku tak pernah pun naik bisul. Demam aku berterusan dan bengkak kat lengan aku membesar. Hampir satu lengan bengkak. Nak pergi klinik, klinik pelajar tutup sebab cuti. So, aku bertahan sampai hari isnin dengan makan panadol je. Isnin tu aku pergi klinik, kemudian aku di refer ke PPUM. Kat PPUM tu aku kena tahan di wad. Adeh, selama aku hidup ni la first time aku masuk wad, first time pakai branula, dan yang paling teruk first time aku kena operate sebab ade abscess kat left forearm aku. Pembedahan kecik je, tapi aku di bius cinta sampai tak sedarkan diri..hehe. Pengalaman masuk operation theater memang aku tak dapat lupa. Malu nak citer kat sini..hahaha. Lebih 3 jam aku unconscious. Aku pun tak tahu apa yang diorang buat kat aku. Lepas operate, 3 hari aku stay dalam wad 9u. Sebelum tu aku duduk kat observation wad je. Post operation keadaan aku makin baik, tangan kiri aku semakin kurang sakit tapi tangan kanan yang ade branula ni aku rase lagi membebankan aku.. Kat sini aku ucap terima kasih la kat sape-sape yang datang melawat aku masa aku duk hospital. Semalam baru aku discaj dari wad. Mase aku nak balik, adoyai... Kepak bersayap chrome Honda aku kena curik.. sial! Terpaksa la Badi bawak motor aku dengan berhemah sekali kerana takut terkeluar bateri die tu.. Tapi takpe, nasib baik kepak je. Bukan semua sekali.. Alhamdulillah... Pengalaman di awal tahun ni banyak memberi pengajaran kat aku. Aku ni kira bernasib baik la dari orang lain yang menderita kerana mempunyai penyakit yang lebih teruk.. Sekali lagi aku bersyukur. Tapi ape yang bestnye, mase dalam wad tu la aku dapat kenal sedara aku yang kerje kat situ yang aku tak pernah jumpe die... Eh, tak pernah jumpe ke aku yang tak perasan dia dulu. Hahaha.. Sorry eh awak. Kek awak bagi tu sedap bangat, he. Thanks a lot for looking after me while i'm in hospital. Jasamu dikenang!
There was an error in this gadget